Logopedie
Bij ons kunnen zowel kinderen, jongeren als volwassenen terecht met verschillende problematieken. Wij hebben een unieke aanpak.
Onze visie:
Verbinding
Een vertrouwelijke, respectvolle relatie tussen therapeut en cliënt is de basis voor een succesvolle therapie.
Gedrag & emoties
Sociale en emotionele ontwikkeling zijn minstens even belangrijk als de therapie zelf. Er wordt aandacht besteed aan de onderliggende emoties en behoeften.
Speels & bewegend leren
Plezier én leren = win-win!
Zelfvertrouwen
Hier hebben we oog voor en geven we een boost indien nodig.
Aanbod
OMFT (oromyofunctionele therapie)
OMFT betekent ‘oromyofunctionele therapie’. Een therapie die gericht is op het in evenwicht brengen van de tong-, lip- en wangmusculatuur. Dit evenwicht kan verstoord zijn door verkeerde mondgewoonten.
Verkeerde mondgewoonten kunnen zijn: mondademhaling, duimzuigen, speenzuigen, verkeerde slikact, lispelen, …
Vaak wordt de cliënt doorgestuurd door de tandarts.
In het logopedisch onderzoek bekijken we het slikken en de articulatie via verschillende technieken en meten we de spierkracht van de lippen, wangen en tong. Zo kunnen we de therapie efficiënt opstarten.
Spraakproblemen
Kinderen met spraakproblemen ondervinden moeilijkheden bij het uitspreken van bepaalde klanken. We kunnen 2 soorten spraakproblemen onderscheiden.
Bij een fonetische spraakstoornis lukt het niet om een bepaalde klank te produceren. Bijvoorbeeld de letter /r/ of de letter /s/.
Bij een fonologische spraakstoornis kan het kind de klanken produceren, maar hij gebruikt ze niet correct. Dit hangt samen met de taalontwikkeling. Bepaalde klanken worden bijvoorbeeld weggelaten of omgewisseld. Bijvoorbeeld ‘kip’ wordt ’tip’ of ‘ster’ wordt ‘ser’.
Taalproblemen
Kinderen ontwikkelen zich allemaal op een andere manier of op een ander tempo. Indien er problemen zijn met de taal, dan maken we een onderscheid tussen een vertraagde taalontwikkeling of een taalontwikkelingsstoornis.
Bij een vertraagde taalontwikkeling of taalvertraging doorloopt het kind de normale stadia van de taal, maar het duurt iets langer dan bij leeftijdsgenoten.
Bij een taalontwikkelingsstoornis ondervindt het kind problemen met de ontwikkeling van de taalvorm (zinnen maken, verbuigingen, …), de taalinhoud (woordenschat) en het taalgebruik.
Taaltherapie kan vanaf 2 jaar en de taal wordt op een speelse manier gestimuleerd.
Leerproblemen
Sommige kinderen hebben moeilijkheden met lezen, rekenen en/of schrijven.
Als er sprake is van een leerstoornis, spreken we van dyslexie, dyscalculie en dysorthografie.
Dyslexie/dysorthografie is een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren en/of vlot toepassen van lezen en/of spellen op woordniveau.
Dyscalculie is een stoornis die wordt gekenmerkt door een hardnekkig probleem met het aanleren en vlot/accuraat toepassen van reken- en wiskundevaardigheden.
Samenwerking met ouders en school vinden wij heel belangrijk om het kind optimaal te begeleiden en ondersteunen.
Neurogene spraak- en taalstoornissen
Als gevolg van een niet-aangeboren hersenletsel (door trauma, beroerte …) of een progressieve neurologische aandoening (ziekte van Parkinson, ALS, MS …) kunnen neurogene spraak- en taalstoornissen ontstaan. We spreken van een ‘neurogene communicatiestoornis’.
Bij afasie verloopt het begrijpen, produceren, leren en/of schrijven van de taal moeizaam.
Bij dysartrie of dyspraxie zijn er moeilijkheden met het uitspreken van de taal.
Slikstoornissen
Een slikstoornis (dysfagie) kan optreden na een hersenletsel (beroerte, ongeval, tumor) of bij een aandoening van het zenuwstelsel (MS, Parkinson, ALS). Ook (stressgerelateerde) spanningsklachten kunnen zorgen voor een gevoel van een krop in de keel en moeizamer slikken.
Dysfagie is een stoornis in het kauwen en/of slikken van voedsel en drank. De aansturing van gebruikte spieren bij het slikken zorgen hier voor problemen.
Verloop therapie
1
Intake
In een eerste gesprek wordt geluisterd naar de hulpvraag.
2
Onderzoek
Op basis van de hulpvraag wordt een onderzoek (of meerdere) afgenomen. Zo krijgen wij een beeld van de vaardigheden en moeilijkheden. Ook kunnen we hiermee, afhankelijk van de problematiek, een terugbetaling bekomen van de mutualiteit.
3
Adviesgesprek
In het adviesgesprek worden de resultaten van het onderzoek besproken. Een schriftelijk verslag wordt meegegeven. Ook worden de behandelingsdoelen besproken indien er beslist werd om logopedische therapie op te starten.
4
Therapie
Indien voldaan aan de voorwaarden en indien de onderzoeksresultaten het nodig achten, wordt de therapie opgestart. Dat kan in de praktijk of op school (na overleg).
Tarieven
Tarief | Terugbetaling - zonder voorkeursregeling | Terugbetaling - met voorkeursregeling | |
---|---|---|---|
Aanvangsbilan | €33,16 | €25,66 | €30,16 |
Evolutiebilan | €47,27 | €36,27 | €42,77 |
Therapie 30' - in praktijk | €28,55 | €22,83 | €26,33 |
Therapie 60' - in praktijk | €57,34 | €45,89 | €53,39 |
Therapie 30' - op school | €27,36 | €21,36 | €25,36 |
Collectieve zitting | €14,59 | €11,59 | €13,59 |